Plantaarfastsiit ehk tallaaluse siidekirme põletik (ingl.k. Plantar Fasciitis)

Tunnused

Plantaarfastsiit on tallaaluse kiulise koe ehk sidekirme põletik, mis ulatub kanna juurest jalalaba esiosani. Plantaarfastsiit muutub ärritavaks ja põletikuliseks, mille tulemuseks on valu kannas (üldjuhul on hommikuti esimesed sammud eriti valusad).

Plantaarfastsiidi klassikaline sümptom on kannavalu ning eriti tundeline on valu hommikuti voodist tõustes ja mõned sammud astudes. Esineda võivad mõned järgmistest sümptomitest:

  • Valu jalatallal, eriti kanna all (koht, kus plantaarne sidekirme kinnitub kannaluu külge).
  • Valu pöiavõlvis.
  • Valu, mis tavaliselt suureneb, kui astutakse peale pikka aega istumist või puhkamist.
  • Valu, mis tekib peale pikka aega seismist või kõndimist.
  • Valu, mis suureneb kuude jooksul.

Inimestele, kellel on probleeme pöiavõlvidega, lampjalgsusega või kõrge pöiavõlviga jalalabadega, on kergem tekkima plantaarfastsiit ehk tallaaluse sidekirme põletik. Sageli võib olla plantaarfastsiit raskendatud liigsete raskuste tõstmisel (raske seljakott, kastid, lapsed), ebamugavate jalanõude kandmisel või sportimise ajal koormust tõstes. Andes talla all asuvale fastsiale ehk sidekirmele ebanormaalset või üleliigset koormust, võib sidekirmes tekkida plantaarfastsiit ehk tallaaluse sidekirme põletik.

Individuaalsed tallatoed, mis sobivad hästi teie jalanõudega, on kasulikud jalalabale ja aitavad vähendada eespool kirjeldatud sümptomeid, pakkudes jalalabale stabiilsust ja toetades tallaalust fastsiat ehk sidekirmet ning andes ka kannale pehmendust.

Individaalseid tallatugesid saab täiendada põrutust neelavate tallatugedega, et kaitsta tallaalust sidekirmet kahjulike põrutuste eest, mis võivad põhjustada mikrotraumasid ja laiendada põletikku, eriti juhul, kui kõnnitakse kõvadel pinnastel. Jalanõud, mis pakuvad head tuge, millel on õige laius jalanõu esiosas ning millel on hea kvaliteediga tallatoed, võivad samuti pakkuda jalalabale leevendust.

Alternatiivsed abinõud, mis aitavad kiirendada plantaarfastsiidist taastumist:

  • Vältida paljajalu kõndimist.
  • Masseerida tallalust sidekirmet ehk fastsiat hommikul enne voodist välja astumist ja samuti siis, kui hakkate kõndima peale pikaajalist puhkust või istumist. Tallaalust sidekirmet on hea masseerida “ogalise” väikse palliga, mis aitab suurendada selles piirkonnas vereringet ja rahustab tallaalust piirkonda. Lisaks tuleb kasuks ka pöiavõlvi venitamine.
  • Spordimassaaž ja venitusharjutused – konsulteerida füsioterapeudi või ortopeediga.
  • Tähtis on puhkus ja tuleb vähendada pikalt kestvat füüsilist tegevust.
  • Hoides kannal jääkotti kuni 20 minutit, mitu korda päevas, aitab see vähendada põletikku (mitte hoida jääd otseses kontaktis nahaga).
  • Kandes öösel tallaaluse fastsia ehk sidekirme sokki, mõjub varvastele tõmbus, mis venitab tallaalust fastsiat.  Kui venitus toimub püsiva perioodi jooksul (öö jooksul), siis aitab see kudedel paraneda ja hoida kanda paremas asendis, mis kokkuvõttes vähendab ja leevendab plantaarfastsiidi sümptomeid.
Vaata lisaks:

Partnerid